Puhelin soi.

”Irmeli Innovaattori täällä, hei! Nyt mun uusin härpäke on vihdoinkin saatu uunista ulos ja mä oon valmis tahkoamaan rahaa. Tää pitäis nyt heti saada valokeilaan ja kaikkien huulille, tää on ihan killerikamaa!  Tarvitaan nopeesti näkyvyyttä, valtakunnallista nimittäin. Juttuja kaikkiin medioihin. Keke Keksijä vinkkasi, että sä voisit auttaa. Sullahan on niitä suhteita…”

Toimivat mediasuhteet on ilman muuta kullanarvoinen apu, kun tavoitteena on tulla tunnetuksi sekä vaikuttaa omien sidosryhmien käyttäytymiseen medianäkyvyyden keinoin. Tietääpä kehen ottaa yhteyttä.

 Ilman kiinnostavaa sisältöä menestystarina ei kuitenkaan toimittajan pöydältä lentoon lähde.

Mikä avuksi?

VINKKI 1:  Mieti, mitä uutisarvoa tarjoat toimittajalle

” Hei Irmeli, onneksi olkoon! Uusia hyödyllisiä innovaatioita todellakin tarvitaan. Suomen hyvinvointi kaipaa uusia menetelmiä ja teknologioita etenkin terveydenhoidon saralla. Mitä uutta tai erilaista sinä tarjoat? Kuka hyötyy innovaatiostasi?  Mitä konkreettista sen avulla saadaan aikaan? Mikä muuttuu? Paljonko ansaitaan?  Paljonko säästetään? Jne.

Kiteytys: Miten vaikutat ihmisten arkeen? Kenelle olet relevantti?

VINKKI 2: Mieti, miten todennat tarjoamasi hyödyt

” Hienoa, kuulostaa siltä, että käsissäsi saattaa ollakin varsinainen killeri! Mitä mieltä muut asiantuntijat ovat? Miten vaikutuksia on tutkittu? Minkälaista dataa, tutkimusta, asiantuntijalausuntoa sinulla on esittää? ”

Kiteytys: Tee tutkimus, rekrytoi ja hyödynnä asiantuntijoita, testaa, todista. Tarjoa valmiiksi koottua tausta-aineistoa.

VINKKI 3: Mieti, minkälaista yleisöä toimittaja palvelee

” Käsissäsi saattaa olla kultaa, tausta-aineisto koottuna ja puolestapuhujat asemissa, mutta malta tovi ennen kuin ryntäät soitellen mediametsälle. Toimittajat palvelevat omaa yleisöään,  ja kaikkia ei kaikki sisältö tai oma näkökulmasi hetkauta. Tee sotasuunnitelma: muutama mojova  täsmälaukaus vai useita pienempiä osumia? Tarjoile oma näkökulmasi, mutta muista, että toimittaja tuntee oman yleisönsä parhaiten. Terveysnäkökulma ja businesnäkökulma eivät välttämättä asu samassa päässä, mutta edistäisikö ajatusten ristiinpölytys  uusia juttuoivalluksia?”

Kiteytys: Löydä toimittajan kanssa sinua ja yleisöä palveleva yhteinen näkökulma. Vuoropuhelun avulla tutustut toimittajan paremmin ja luot pohjaa tulevalle yhteistyölle.

VINKKI 4: Mieti, miten tartut H-hetkeen

” Nopeus on valttia. Mutta tärkeää on myös viestintävainu.  Nämä yhdessä ovatkin sitten lyömätön yhdistelmä! Uutisarvo syntyy sisällöstä, mutta myös ajankohtaisuudesta, suuruudesta, laajuudesta, voimakkuudesta,  erilaisuudesta. Harjoita viestintänenääsi,  niin opit haistamaan trendit ja vallitsevat keskustelunaiheet. Sitten vain mukaan keskusteluun aallon harjalle!

Kiteytys: Tartu relevantteihin keskustelunaiheisiin, hyödynnä ajankohtaisuuden tarjoama kiinnostavuusarvo ja osallistu keskusteluun. Löytyikö uusi näkökulma tarjottavaksi toimittajalle?

VINKKI 5: Mieti, miten teet tästä tavan

” Suhteet eivät kukoista itsestään. Auta, kuuntele, ole läsnä.  Silloinkin, kun menestystarinasi  jo kantaa.”

Kiteytys: Juurruta itsesi toimittajan mieleen. Ajan myötä se olet sinä, joka vastaat soittopyyntöihin.

 

Ryhdytäänkö vaikuttamaan?

 

Kirjoitus on aiemmin julkaistu teoistasanoiksi-blogissani.